Tatranské dřevěné kostely (Tatry, Slovensko)
Patrně se najde jen málo návštěvníků, které by neoslovila krása dřevěných sakrálních památek. Patří mezi ně i čtveřice pozoruhodných kostelíků tzv. „tatranského typu“, vystavěných na úpatí nejvyššího pohoří Karpat. Pocházejí z konce 19. století a bezesporu patří mezi klenoty zdejší horské architektury.
Najdete je na úseku mezi Starým Smokovcem a Tatranskou Javorinou. Nemusíte nikam odbočovat ani je složitě hledat. Tři z nich stojí v tatranských osadách ležících podél hlavní silnice č. 537, čtvrtý pak u polských hranic 11 km za obcí Ždiar.
Při našich cestách, mimo jiné, docela podrobně mapujeme dřevěné stavby kostelů, kaplí a zvonic. Zejména na Slovensku, kde je řada z nich dokonce zařazena na Seznamu UNESCO, a také v Moravskoslezských Beskydech. Čtyři tatranské kostelíky tvoří samostatnou, velice zajímavou a svéráznou skupinku.
Stavby kostelů ve Starém Smokovci a Tatranské Kotlině byly inspirovány švýcarským vzorem hrázděných či trámových staveb. Tato horská architektura byla ve své době velice populární.
Využívala se zejména u staveb objektů lesních správ, horských chat, hotelů, lázní, nádražních budov. Označovala se jako „tyrolský styl“.
Právě na Slovensku, na rozdíl od alpských zemí, se hrázděná architektura uchytila také u staveb tatranských kostelů.
Starý Smokovec
Podnět ke stavbě architektonicky velice působivého objektu, vycházejícího z tradic gotického stavitelství, dala arcikněžna Klotilda Habsburská. Osobitým prvkem interiéru je strop s pohledovým využitím konstrukce střechy, inspirovaný anglickými středověkými formami.
Mobiliář kostela je zhotoven v duchu neogotického uměleckého projevu. Autorem je kežmarský stolař a řezbář Adolf Weisz. Původní vitráže byly v 70. letech 20. století doplněné o nové, a to podle návrhů akademického malíře Vincenta Hložníka, jeho manželky a dcery.
V současné době, i když to tak na první pohled nevypadá (viz. foto), je kostel v poměrně neutěšeném stavu. Na jeho celkovou opravu, plánovanou v roce 2024, probíhá veřejná sbírka. Na rozdíl od nevkusných moderních mastňáckých hotelových novostaveb v jeho blízkosti, na které je tradičně peněz dost.
Dolný Smokovec
Autorem projektu je opět architekt Majunke. Kostel byl dne 26. června 1895 původně zasvěcen uherským králům sv. Štefanovi a Ladislavu. Kolem roku 1930 se jeho zasvěcení změnilo na současné Najsvätejšieho Spasiteľa (sv. Salvátora). Na realizaci vybudování svatostánku má výraznou zásluhu arcivévodkyně Izabela Habsburská.
Nejedná se o hrázděnou stavbu, ale o tradiční srubovou. Netradičním je prostorové řešení. Na vysoké kamenné podezdívce stojí náznak trojlodního chrámu. Boční lodě se přitom zvedají nad okolní terén.
V předsazené věži se nachází zvony. Věžní zvuková okna mají neobvyklý tvar mužských polopostav v klobouku. Schody do kostela jsou vyrobeny z travertinových desek.
Tatranská Kotlina
V letech 1890 – 1891 jej, při rozcestí na obec Lendak, postavil levočský architekt a stavitel Anton Müller. Pozemky mu za tímto účelem poskytl slezský kníže Hohenlohe, jenž – ač sám nekatolík – vzorně pečoval o duchovní život obyvatel svého rozsáhlého panství v Belianských Tatrách.
Jednoduché architektuře kostelíku dominuje netradiční tvar střechy s otevřenou zvoničkou. Rovněž tak neogotické řešení řezbářských detailů. Na několika dřevěných prvcích konstrukce si můžete všimnout detailu v podobě vyřezávaného květu plesnivce alpského.
Tento typický tatranský motiv nese také neogotický oltář s obrazem Nanebevzetí Panny Marie, jehož autorem je budapešťský malíř K. Jakobey.
Tatranská Javorina
Na místě původní kapličky sv. Anny jej nechal v letech 1899 – 1903 postavit tehdejší vlastník Tatranské Javoriny gróf Christian Kraft von Hohenlohe. Ač sám evangelík, věnoval kostel svým převážně římskokatolickým věřícím obyvatelům.
Nový svatostánek byl zasvěcen sv. Anně, patronce horníků, chudobných a těžce pracujících. Zasvěcení mělo zřejmě souvislost s těžbou mědi v nedaleké dolině Zadné Meďodoly, do které je dnešní obec výchozím místem.
Srubový kostel navrhl opět architekt Gedeon Majunke. Jako milovník skandinávských modelů sakrálních staveb umístil na střeše kostela prvky s detaily vikingských dračích hlav.
Náznak trojlodního chrámu ukončuje polygonní svatyně. Štíhlou dominantní věž doplňuje vstupní portál s vyřezávanými sloupky a vnější kryté schodiště s bočními rameny.

Vnitřní prostor vyniká jednoduchostí a skromností. Středobodem je centrální vitráž s vyobrazením patronky kostela sv. Anny. Na hřbitově nedaleko kostela má skromný hrob samotný gróf Hohenlohe. Najdeme tu také místo posledního odpočinku „malíře Vysokých Tatier“, rodáka z Uhříněvsi, akademického malíře Jaroslava Votruby(2) a jeho manželky.
Kostelík v Tatranské Javorině má přímo romantickou polohu. Působivou krásu dřevěné sakrální architektury doplňuje přírodní kulisa štítů Východních Tater na čele s Ľadovým štítom – třetí nejvyšší horu celých Tater (viz. úvodní fotografie, štít těsně vlevo od věže kostela).
Text a foto: Radek DAVID
Poznámky
1) Gedeon Wilhelm Majunke (9. 5. 1854, Spišská Sobota, Slovensko – 10. 4. 1921, Spišská Sobota).
Slovenský architekt, představitel architektury na přelomu 19. a 20. století, s převahou neoklasicismu, neorenesance a secese. Měl přezdívku „architekt Vysokých Tatier“.
Otec Áron byl obchodník, matka Jana, rozená Knizner. Jeho předkové pocházeli z Itálie, manželka Alice ze zámožné německé protestantské rodiny Hergesselových.
Po ukončení studia na Štátnej hlavnej reálnej škole v Košiciach absolvoval studium ve Vídni, a to na Vysoké škole technické a zároveň na Hansenově mistrovské umělecké škole. I když mu ve Vídni nabízeli místo pedagoga, vrátil se domů na Slovensko. Společně s manželkou je pochován na hřbitově v rodné Spišské Sobotě.
Z jeho tvorby: projektoval hrázděné a srubové stavby pro Dolný Smokovec, mnohé školské, administrativní budovy, rodinné domy a vily na Spiši. Restauroval několik spišských zámků. Podle jeho návrhů vznikaly mnohé náhrobky, zahrady a parky. Nejvíce životní energie věnoval Vysokým Tatrám. Své bohaté poznatky ztvárnil v projektech chat, lázeňských domů, pohostinských zařízení, romanticky působících kostelíků. Podílel se také na stavbě Téryho chaty.
2) Jaroslav Votruba, akademický malíř a grafik (10. 4. 1889, Uhříněves – 21. 7. 1971, Kežmarok, Slovensko).
Nejstarší syn manželů Vincence a Heleny (roz. Lukeslové). Studoval na císařsko-královské umělecko-průmyslové škole v Praze u profesora Jakuba Schikanedra. Působil jako středoškolský učitel kreslení v Olomouci, Brně a Prostějově. Od roku 1919 v Bratislavě, kde se natrvalo usadil. S manželkou Marií Zádrapovou měl dvě dcery. Zemřel v kežmarské nemocnici, a je pohřben v Tatranské Javorině.

Tvorba: před rokem 1918 se věnoval převážně dřevorytům, exlibris a novoročenkám. Od roku 1911 svá díla pravidelně vystavoval. Po přestěhování na Slovensko maluje Malé Karpaty a pak se již zaměřuje výhradně na tvorbu z oblasti Vysokých Tater. Hlavními technikami je olejomalba a tempery, ovlivněná impresionismem.
Stál u zrodu Umeleckej besedy slovenskej a Spolku Slovenských umelcov. Byl také členem několika uměleckých spolků na Moravě. Jeho poslední organizační aktivitou byla výstava slovenského umění v New Yorku v roce 1938. Kromě krajinářské malby a grafiky ztvárnil také lidovou architekturu Oravy a Spiše.
Literatura, zdroje
Miloš Dudáš, Alexander Jiroušek – Drevené kostoly, chrámy, zvonice na Slovensku
Obsáhlá publikace, kompletně popisující dřevěné sakrální stavby se statutem kulturních památek na území Slovenska. Obsahuje velké množství barevných fotografií a popisů jednotlivých staveb, včetně mapy s jejich lokací. Druhé doplněné vydání z roku 2013 zakoupeno v prodejně baziliky sv. Jakuba v Levoči.
Jiří Langer, Karel Kuča – Dřevěné kostely a zvonice v Evropě
Monumentální dílo současných špiček v oboru historické a lidové architektury u nás. Dvoudílná publikace (každý díl cca 500 stran) se stovkami fotografií a kreseb, plánků dřevěné sakrální architektury v Evropě. Publikace z roku 2009 byla nominována na cenu Magnesia Litera 2010. V roce 2011 dílo získalo významné mezinárodní ocenění Europa Nostra. Více o Jiřím Langerovi zde…